Barion Pixel
7 tipp a motor téli tárolásához, avagy téliesítés

7 tipp a motor téli tárolásához, avagy téliesítés

7 JÓTANÁCS A MOTOR TÉLI TÁROLÁSÁHOZ, AVAGY TÉLIESÍTÉS

 

Sajnos sokunknak eljött a szezon vége, és ha nem vagy hard-core motoros, aki hóban és a mínuszok ellenére se hátrál meg, akkor a motorodat el kell raknod téli álmot aludni. Ahhoz, hogy a következő szezon kezdetén ne érjen kellemetlen meglepetés, egy listában összeszedtük azokat a teendőket, amiket célszerű elvégezni a téli tárolás előtt.

 

Lemossam a téli álom előtt?

Az őszies idő velejárója az eső, sár, így rengeteg koszt hordasz fel a motorra az utolsó időszakban. Ezek nincsenek jó hatással a fém alkatrészekre, ráadásul ha rajta hagyod a motoron, felnin ezeket, később még nehezebb lesz az eltávolításuk. A motort célszerű mindenhol alaposan lemosni, letörölgetni, megszárítani. Mosás után menj egy kis kört, hogy a menetszél kifújja a vizet az apró helyekről, ahova nem férnél oda. Mosásnál használj felületbarát, pH semleges sampont és mikroszálas mosókesztyűt, vagy szivacsot. Nézd át az összes gumi-, illetve műanyag csöveket is. Az alapos tisztítás után célszerű valamilyen hidrofób motorblokk védő bevonatot használni, mert az segít lepergetni az esetlegesen bekerülő vizet és párát. 

 

Ha vízhűtéses a motor - fagyálló?

Ha motorod léghűtéses, megúszod ezt a lépést, viszont a motorosok kisebb része tartozik csak ebbe a csoportba. A hűtőfolyadék cseréje két évente javasolt. Azért a biztonság kedvéért még a mínuszok beállta előtt ellenőrizd a motorodban lévő hűtőfolyadékot (főleg, ha a motor az adott szezonban került hozzád)! Ezt refraktométerrel tudod például megtenni. Amennyiben a hűtőfagyáspont mínusz 25 Celsius foknál nagyobb, azaz közelít az értéke a 0 Celsius fok közelébe akkor feltétlenül cseréltesd ki.

Tipp a profiktól: Minden esetben nézd meg a motorod gépkönyvében, hogy milyen típusú hűtőfolyadék kell.

 

Tényleg megromlik a benzin a tankban?

Vajon hónapok múlva beindul majd a leállított motor, vagy megromlik benne az üzemanyag? A válasz, hogy sajnos egyes benzinek valóban megromlanak. A töltőállomásokon kapható üzemanyagok az alapbenzinen kívül etanolt és vizet is tartalmaznak. A hosszú állás során az etanol-víz elegye kicsapódik az üzemanyagból és a benzintartály aljára leülepszik, amely így a motor üzemanyagrendszerének szívóágát esetlegesen eltömítheti.

Tipp a profiktól: Prémium minőségű benzinnel töltsd teljesen tele a tankod amikor elrakod télire a motort így a tank belső falára semmilyen fizikai és kémiai szennyeződés nem fog tudni lerakódni.

 

Az akkumulátort hagyjam benne, vagy vegyem ki?

Egy dologban biztos lehetsz, bármilyen állapotban is legyen az akkumulátorod, a hosszú téli hónapok állása során lassan, de biztosan lemerül. Ahhoz, hogy megkíméld magad a tavaszi bosszúságoktól fel kell készítened az akkumulátort is a téli tárolásra. Mindenképp vedd le az akkumulátorról a sarukat, és ha szabad ég alatt fogod tárolni a motorod, akkor szedd is ki. Töröld át egy szódabikarbónás vizes oldatba (5g szódabikarbóna 1 liter vízhez) mártott törlőronggyal majd a csatlakozókat pedig egy sörtekefével. Ügyelj arra, hogy semmilyen folyadék ne kerüljön az akkumulátor belsejébe. Célszerű az akkumulátort száraz, hűvös helyen tárolni, óvni a közvetlen napsütéstől, mivel a túlzottan meleg és a nagyon hideg hőmérséklet sem tesz jót neki. Időnként mérj rá a tél folyamán és ha a feszültség 12,5 V alá csökken, tedd fel töltőre! Ha 12 V alá esik akkor sajnos lehet, hogy újat kell majd venned. Amennyiben nincsen akkumulátortöltőd, akkor a tél folyamán kénytelen vagy beindítani, de minden esetben vigyázz, nehogy szénmonoxidmérgezést kapj, illetve mindig addig járasd, amig üzemmeleg nem lesz a motorod.

Tipp a profiktól: Ha teheted hőmérsékletkompenzált csepptöltőre kötsd az akkumulátort.

 

Indítsam be időnként a motort?

Tudom, hogy hiányzik a hangja, viszont emmi értelme beindítani a motort a téli tárolás alatt. Egyrészt balesetveszélyes a zárt garázsban beindítani és huzamosabb ideig járatni a motort, mert szénmonoxid mérgezést kaphatsz. Másrészt, ha nem melegszik be kellőképen a motor akkor nem tud elpárologni a kondenzvíz a kipufogóból, hanem lecsapódik, ami korrózióhoz vezethet. Harmadrészt pedig a hidegen indítás koptatja a motort.

 

Mi legyen a gumikkal?

Nagy eséllyel már nem a régi idők diagonál gumijai vannak motorodon, hanem valamilyen modern radiál gumiabroncs. A radiál gumik a diagonál gumikkal ellentétben nem deformálódnak a hosszú téli állás alatt, így nem kell leengedni azokat. Kend be az abroncsokat gumiápoló szerrel, hogy víz- és portaszító bevonat képződjön rajtuk. Célszerű, ha a motorod rendelkezik középsztenderrel, akkor arra állítani, vagy első és hátsó motoremelőre helyezni. Ha nincsen egyik sem, akkor pár hetente told egy kicsit arrébb, hogy máshol kapja a gumi a terhelést. Egy dologra mindig figyelj, hogy le ne eresszenek. Jó, ha leellenőrződ a szelepek állapotát is, ha azt tapasztalod, hogy repedezett a szelepház, még a tél beállta előtt cseréld le.

Legjobb a gumiknak ha a motor emelőn áll. Az is sokat segít, ha csak a hátsó kerék van kiemelve, de a legjobb, ha elöl-hátul meg van emelve a motor, így tehermentesülnek a kerekek. Erre alkalmas motoremelőt megtalálod a webshopban.

Tipp a profiktól: A gyári értékhez képest 5-10 százalékkal fújd túl a gumikat.

 

Cseréljek még a tél előtt olajat?

Ennél a pontnál megoszlanak a vélemények. Egy a biztos, hogy a motorkerékpároknál az olajcsere gyakorisága 1 év. Azaz minden évben le kell cserélni az olajat. Nézd meg, hogy mikor cserélted le utoljára: ha a tavaszi szezonkezdés környéke előtt kifutnál az egy évből és viszonylag sokat motoroztál az adott évben, akkor cseréld még le a téli leállítás elött, de legjobb, ha friss olajjal kezded a következő szezont.

 

Hajtással kel foglalkoznom?

Ha a motorod kardán vagy esetleg szíj meghajtású, akkor ezen a ponton át is ugorhatsz, ám amennyiben lánchajtású a motorod, akkor bizony a hajtást is ápolnod kell (, akárcsak szezon közben!). Alaposan tisztítsd le a láncod valamilyen lánctisztító spray segítségével. Hagyd megszáradni, majd fújd be láncspray-vel. Ellenőrizd le a hajtás alkatrészeit (gumi tömítések pl.: O gyűrű, X gyűrű, nem nyúlt-e meg túlságosan a szezon alatt), hogy ha cserélni kell ne tavasszal kapkodva tedd azt.

Ha mindent elvégeztél, már csak ki kell bírni valahogy a rövidke téli hónapokat, hogy újra motorra pattanhass.

Tipp: Érdemes letakarni a motort ponyvával, vagy akár fóliával, pléddel.


Ajánlott termékek: